suplement diety

Czy suplement diety jest potrzebny ?

Zobacz 10 powodów, dla których warto wprowadzić suplement diety do swoich nawyków żywieniowych, w celu poprawy jakości zdrowia i życia.

Przeszłaś na zdrową i pełnowartościową dietę, obniżyłaś poziom stresu, zaczęłaś ćwiczyć i biegać oraz zaczęłaś więcej spać. Czy te zmiany stylu życia nie powinny wystarczyć, aby uznać, że jesteś na dobrej drodze do zdrowego trybu życia? A może pozwolić, aby dobre nawyki zniknęły i po prostu wziąć kilka magicznych pigułek, aby utrzymać nas w zdrowiu ?

Mówiąc wprost, suplement diety jest tym, co sugeruje nazwa; suplementem ( uzupełnieniem) . Nie możemy nadrobić złych nawyków żywieniowych, negatywnego nastawienia, braku ćwiczeń fizycznych i słabego snu poprzez przyjmowanie tabletek – czy to leków, czy suplementów diety.

Jednakże, suplementacja może mieć ogromny wpływ na nasze zdrowie i jakość życia, gdy jest prawidłowo przeprowadzana. Być może myślisz: „Cóż, robię wszystko dobrze, więc po co miałbym dodatkowo stosować suplement diety ?”.

Rzeczywistość jest taka, że nawet jeśli jesteśmy bardzo sumienni w stosowaniu dobrze zbilansowanej diety, często możemy nie przestrzegać zasad odżywiania. Tak, technicznie rzecz biorąc, cała żywność powinna dostarczać nam wszystkich dobrodziejstw, których potrzebujemy dla optymalnego zdrowia, ale niestety, istnieje całe mnóstwo współczesnych problemów związanych ze środowiskiem i stylem życia, które sprawiają, że jest to o wiele trudniejsze niż było to dla naszych przodków.

Zasadniczo, nasze metody połowu i hodowli uległy drastycznej zmianie. W przeszłości, zbiory całkowicie pokrywały zapotrzebowanie na niezbędne składniki odżywcze, a te w pełni odżywiały ludzi. Dzięki połączeniu nowoczesnych metod intensywnego gospodarowania, naszego nowoczesnego stylu życia i środowiska miejskiego, w którym żyjemy, istnieje wiele powodów, dla których może być konieczne rozważenie dodania suplementów do systemu zdrowotnego.

Przyjrzyjmy się, co konkretnie się zmieniło i jak to wpływa na naszą potrzebę przyjmowania suplementów.

Zubożenie gleby zmniejsza zawartość składników odżywczych w roślinach

W wielu rejonach świata ziemia jest intensywnie uprawiana, nie pozwalając na naturalne uzupełnianie się składników odżywczych w glebie. Niektóre obszary o niskiej jakości gleby są również uprawiane tam, gdzie rośliny nie mogły normalnie rosnąć .

Uprawy mieszane mogą dostarczać żywność o niższej zawartości składników odżywczych

Uprawy hybrydowe są często stosowane, nawet w gospodarstwach ekologicznych. Wydają one więcej żywności na akr, ale rośliny te mają często znacznie mniejszą zawartość składników odżywczych.

pestycydy
jałowe uprawy

Nowoczesne nawozy nie dostarczają wystarczającej ilości pierwiastków śladowych

W przeszłości obornik był intensywnie wykorzystywany jako nawóz. Dziś nawozy fosforowe w dużym stopniu zastąpiły obornik. Zawierają one azot, potas i fosfor, ale są ubogie w wiele innych składników odżywczych naturalnie występujących w oborniku.

Pestycydy i herbicydy niszczą drobnoustroje w glebie i obniżają wartość odżywczą roślin.

Mikroorganizmy występujące w glebie są niezbędne do pozyskiwania minerałów i innych składników odżywczych dla roślin, dlatego też w przypadku ich braku w glebie zawartość składników odżywczych jest często znacznie niższa. Ponadto, nasz organizm potrzebuje dodatkowych składników odżywczych do przetwarzania pozostałości pestycydów, które pozostają wewnątrz żywności.

Transport na duże odległości produktów spożywczych zmniejsza ich wartość odżywczą

Gdy tylko zbierze się produkty rolne, poziom niektórych składników odżywczych zaczyna się obniżać. Między zebraniem, transportem, pakowaniem, przechowywaniem i ostatecznym spożyciem może upłynąć kilka tygodni. Czy zauważyłaś, podróżując po świecie, że miejscowe rośliny wyglądają i smakują inaczej, niż kupowane u Nas w sklepach ?

Proces przetwarzania żywności często drastycznie obniża zawartość składników odżywczych

Na przykład, rafinowanie pszenicy w celu uzyskania białej mąki usuwa około 80% magnezu, 70-80% cynku, 87% chromu, 88% manganu i 50% kobaltu. Podobnie, obróbka ryżu usuwa około 75 % cynku i chromu.

Dodatki do żywności mogą dodatkowo zmniejszać ilość składników odżywczych

Do dużej części żywności dodaje się sztuczne aromaty, barwniki, stabilizatory i konserwanty. Podczas gdy niektóre z nich są nieszkodliwe i mogą nawet podnieść jakość żywności poprzez jej konserwację, wiele z nich jest toksycznych i może zubażać nasz organizm pod względem odżywczym.

Problemy z trawieniem i złe nawyki żywieniowe utrudniają wchłanianie składników odżywczych

Kwestie związane z trawieniem stanowią obecnie jeden z najczęstszych problemów zdrowotnych. Osoby z zaburzeniami trawienia często nie wchłaniają wystarczająco dużo składników odżywczych, co dodatkowo zwiększa ich potrzeby żywieniowe. Dlatego próbując zrównoważyć niedobory składników odżywczych, należy zawsze koncentrować się na poprawie stanu zdrowia jelit i wspomaganiu trawienia.

Stres

Dużo stresu może spowodować wyczerpanie wielu składników odżywczych, w tym wapnia, magnezu i cynku. Wśród innych konsekwencji, stres zmniejsza siłę trawienną. To z kolei jeszcze bardziej ogranicza wchłanianie i wykorzystanie składników odżywczych. Nie zawsze to czynniki zewnętrzne przyczyniają się do niedoborów!

Niezdrowy styl życia

Jeśli pijesz alkohol, dużo palisz, mieszkasz w zanieczyszczonym mieście lub jesteś w ciąży, w okresie przedmenstruacyjnym, na pigułkach, lub po prostu w stresującej sytuacji, Twoje potrzeby żywieniowe mogą znacznie wzrosnąć. Istnieją produkty i nawyki, które mogą pozbawić organizm składników odżywczych, o których powinniśmy pamiętać i starać się ograniczać (jeśli to możliwe):

  • Palenie i picie alkoholu: Zmniejsza ilość witaminy C w organizmie. Osoby palące na ogół potrzebują dwa razy więcej witaminy C niż osoby niepalące, aby utrzymać porównywalny poziom we krwi.
  • Picie kawy: Filiżanka kawy może zmniejszyć wchłanianie żelaza do poziomu 1/3 normy.
  • Przyjmowanie leków farmaceutycznych – Aspiryna zwiększa zapotrzebowanie na witaminę C. Paracetamol zwiększa zapotrzebowanie na antyoksydanty, takie jak witaminy C i E oraz selen. Antybiotyki zwiększają zapotrzebowanie na witaminy z grupy B i probiotyki. Hormonalna terapia zastępcza (HRT) oraz tabletki antykoncepcyjne zwiększają zapotrzebowanie na witaminy z grupy B6, B12, kwas foliowy i cynk.
    Więcej na ten temat w artykule, w którym dzielę się spostrzeżeniami na temat leków i suplementów.

Jaki suplement diety wybrać ?

Niewielkie, ale potężne, mikroskładniki odżywcze (minerały i witaminy) odgrywają dużą rolę w zachowaniu dobrego zdrowia. Ilość potrzebnych nam minerałów i witamin może być niewielka w porównaniu z makroskładnikami odżywczymi, takimi jak białka, węglowodany i tłuszcze, ale ich wpływ na nasze samopoczucie jest ogromny. W idealnym świecie nie musielibyśmy uzupełniać naszej diety, aby uzyskać korzystne dla zdrowia ilości witamin i minerałów, ale charakter współczesnego życia jest taki, że najczęściej tak nie jest.

Jest to istotna kwestia również dla sportowców, o czym pisałem w artykule o suplementacji w sporcie.

Oczywiście, należy zawsze najpierw skonsultować się z wykwalifikowanym specjalistą w dziedzinie ochrony zdrowia, aby uniknąć konfliktu między lekami a substancjami odżywczymi i unikać suplementów z substancjami słodzącymi, barwnikami, sztucznymi aromatami, konserwantami lub wypełniaczami. Dzieci powinny zawsze przyjmować formuły suplementów dostosowane do ich wieku i potrzeb.

A jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, to mam dla Ciebie prezent. Kliknij w link, aby uzyskać poradnik ” Jak wybrać suplement diety ? ” .
Dzielę się w nim moimi spostrzeżeniami, poradami na temat suplementacji.


Dowiesz się z niego:

  • Czy suplementacja to konieczność ?
  • Czym różni się suplement diety syntetyczny od naturalnego ?
  • Czym jest zdolność człowieka do regeneracji ?
  • Na jakie pytania sobie odpowiedzieć przed wyborem suplementu ?
  • Na co zwrócić uwagę, aby kupić produkt najwyższej jakości.

Myślisz o tym, żeby zająć się swoją edukacją w zakresie zdrowia i dobrego samopoczucia? Chcesz w przyszłości zająć się tematem szerzenia zdrowych nawyków, branżą wellness lub po prostu zająć się swoim zdrowiem ?

Kliknij poniżej, aby umówić się na niezobowiązującą rozmowę na ten temat.

Zapraszam Cię również do działu Suplementacja, gdzie uzyskasz więcej informacji na ten temat.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *