unnamed

Jak stworzyć skalowalny biznes ?

Jaka jest różnica między małym przedsiębiorstwem a skalowalnym biznesem?

W HDB Polska wspieramy właścicieli firm, którzy budują skalowalny, dochodowy biznes. Jeśli zakładasz działalność po raz pierwszy, ważne jest, aby zrozumieć różnicę między modelem małego biznesu a skalowalnym modelem biznesowym. Nasze możliwości w zakresie programowania i połączeń koncentrują się na skalowalnych pomysłach biznesowych. Ten krótki artykuł wyjaśni różnicę między małym biznesem a skalowalnym biznesem i pomoże Ci określić, czy HDB Polska może pomóc Tobie i Twojej firmie w rozwoju.

Czym jest model biznesowy?

Krótko mówiąc, model biznesowy to plan, który określa, w jaki sposób firma będzie zarabiać pieniądze na sprzedaży towarów lub usług. Model ten może obejmować jeden lub więcej sposobów na generowanie przychodów przez jednego właściciela lub rosnący zespół. Wyjaśnia on, w jaki sposób dana osoba lub zespół działa, aby stać się rentownym ( zatrzymać dla siebie więcej niż wydajesz!) Istnieje wiele różnych rodzajów małych firm i skalowalnych modeli biznesowych, z których można wybierać.

Niezależnie jaki model wybierasz, to warto zwrócić uwagę na to, jak osiągnąć sukces finansowy w danej branży, w czym może pomóc ten artykuł

Na obrazku starszy pan, sprzedający lody. Sam wykonuje prace, co oznacza ze nie jest to skalowalny biznes

Czym jest mała firma?

Od pierwszego dnia, intencją firmy jest bycie małym z założenia. Często firmy zaczynają od jednej osoby, a potem rozrastają się do kilku osób. Gospodarka oparta na jednoosobowych działalnościach gospodarczych, daje wielu ludziom możliwość bycia swoim własnym szefem. Niezależny styl życia jest bardzo atrakcyjny dla wielu projektantów, deweloperów, pisarzy, prawników, księgowych, itp. W niektórych przypadkach freelancerzy lub pojedynczy właściciele doświadczają nieoczekiwanego sukcesu i muszą zatrudniać dodatkowych pracowników kontraktowych lub stałych pracowników. To świetny znak, że robisz coś dobrze – rynek chce więcej Twoich usług!

Niektórzy właściciele małych firm, tacy jak programiści czy prawnicy, specjalizują się w świadczeniu usług. Inni sprzedają produkty materialne: artykuły w butikach z modą, piekarniach, restauracjach, księgarniach, sprzedają swoje wyroby w przestrzeni fizycznej i online. Niektórzy z nich kupują od innych właścicieli małych firm, którzy zajmują się sprzedażą dzieł sztuki, rzemiosła, żywności lub wina.

Dobrym przykładem małego modelu biznesowego może być lokalna piekarnia babeczek. Babeczki, które są robione codziennie rano na świeżo, muszą być sprzedawane klientom lub dostarczane na wydarzenie tego samego dnia. Właściciel może nawet przyjmować zamówienia przez Internet. W tym przypadku zespół jest mały, cele dochodowe są małe, a ideą sukcesu jest osiągnięcie określonej kwoty dochodu z zamówień (catering) lub zakupów bezpośrednich, w sklepie.

Zazwyczaj właściciel małej firmy rozpoczyna działalność gospodarczą myśląc, że będzie w stanie wygodnie żyć dla siebie i swojej rodziny, zapewniając jednocześnie elastyczność niezbędną do prowadzenia wybranego przez siebie stylu życia. Chociaż z czasem może nastąpić pewien wzrost, celem małej firmy jest utrzymanie liczby pracowników, przychodów i przestrzeni fizycznej. Na początku nie ma planu rozwoju, sprzedaży ani „wyjścia” z biznesu.

Czym jest skalowalny biznes?

Od pierwszego dnia, skalowalny biznes zaczyna się od planu, który ma się rozwijać wykładniczo. Chociaż firma może być mała w fazie rozruchu, celem dla przedsiębiorcy jest zebranie pieniędzy na zatrudnienie pracowników, zbudowanie produktu, wejście na rynek, dalszy rozwój, a w wielu przypadkach sprzedaż (lub wyjście), tak aby założyciele i inwestorzy doświadczyli tego, że kiedy firma się sprzedaje, uzyskuje się dużą sumę pieniędzy.

Dobrym przykładem jest tutaj polska, softmarketingowa firma DuoLife, działająca w branży zdrowego stylu życia. Firma ta jest dobrym przykładem skalowalnego modelu biznesowego wywierającego wpływ społeczny. Jest to firma nastawioną na zysk, która zaczynała z myślą o rozwoju. Choć obecnie jest firmą wchodzącą na giełdę papierów wartościowych, jest również w trakcie realizacji planu, który pozwoli zwiększać liczbę współpracowników, zbudować technologię, rozwijać produkty i rozszerzyć działalność poza dotychczasowe kilkadziesiąt krajów. Ma wiele strumieni przychodów, które mogą się rozwijać poprzez inwestycje i sprzedaż.

Czy mały model biznesowy może być skalowalny?

Absolutnie! Apple zaczęło od zbudowania kilku komputerów w garażu Steve’a Woźniaka. Każdy przedsiębiorców zaczynał od małej firmy, zwiększał bazę klientów, zwiększał przychody, a następnie skalował.

Małe przedsiębiorstwa mogą potrzebować więcej czasu na rozwój. Sprzedawca prowadzący mały sklep nie może być pełnoetatowym handlowcem i pełnoetatowym ekspertem od logistyki i marketingu. Jeśli jesteś zajęty cięciem i farbowaniem włosów przez cały dzień, nie możesz pracować w mediach społecznościowych przez 100% czasu, aby wprowadzić firmę na rynek. Podczas gdy wzrost przychodzi zazwyczaj wolniej, często jest bardziej zrównoważony w dłuższej perspektywie w porównaniu z bardziej ryzykowną skalowalną firmą.

Jaki model biznesowy jest dla mnie odpowiedni?

Rynek decyduje ostatecznie, który model biznesowy jest dla Ciebie najlepszy. Oznacza to, że naprawdę ważne jest, aby zrozumieć swoich klientów PRZED rozpoczęciem działalności. Jeśli klienci chcą, potrzebują i są skłonni zapłacić za produkt/usługę, musisz znaleźć najlepszy sposób, aby im sprzedać. Jeśli chcesz mieć jasność co do tego, czego chcą potencjalni klienci, idź ich zapytać. Możesz przeprowadzić wywiad i ankietę wśród ludzi, aby lepiej zrozumieć, jak oni postrzegają problem i co uważają za najlepszą metodę jego rozwiązania. Dane te pomogą Ci dowiedzieć się, w jaki sposób tworzysz firmę.

Warto zauważyć, że istnieje obecnie dziwne przekonanie, że skalowalne przedsiębiorstwa są bardziej prestiżowe niż małe firmy. Nieprawda. Są to dwa różne modele biznesowe i właściciele firm muszą mądrze wybrać model, który najlepiej odpowiada ich branży i rynkowi.

Trzecia opcja: Skalowalny biznes online

Wejście do Naszego Klubu oraz rozpoczęcie aktywnej działalności w jego ramach, budowanie skalowalnego miedzynarodowego projektu, to decyzje, które mogą być najważniejsze dla Waszej przyszłości. Aby ułatwić podjęcie decyzji o dołączeniu do naszego Klubu, a także pokazać Wam od czego rozpocząć działania, przygotowaliśmy cykl webinarów poświęconych tej właśnie tematyce!

Kliknij, aby się zarezerwować miejsce na -> Webinary pt. „Zanim podejmiesz decyzję”Dedykowane osobom, które zastanawiają się, czy dołączyć do Klubu . W trakcie spotkań postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości Kandydatów.  START:
w każdy czwartek, godz. 20:00!

Konferencja: Jak zarządzać kilkoma biznesami jednocześnie ?

Zapraszamy na I Spotkanie Biznesowe Online, na którym poza wirtualnym networkingiem, zaprezentujemy rozwiązania, które pomagają w prowadzeniu biznesów. Więcej informacji pod tym linkiem

Spotkanie ma charakter otwarty. Zapraszamy zarówno przedsiębiorców jak i osoby pracujące na etacie. Każdego kto chce otworzyć dodatkowy biznes oraz takie, które są zainteresowane tematem zarządzania sobą w czasie.


Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *