Odporność, jak ją wzmocnić ?

Myjesz ręce 10 razy dziennie i przestałeś dotykać swojej twarzy. Co jeszcze możesz zrobić, aby poprawić swoje zdrowie i uniknąć zagrożeń ? Popularną ostatnio kwestią, jest odporność, ale jak o nią zadbać?

Po pierwsze zachęcam Cię do oglądnięcia nagrania, które tutaj publikuję. Kliknij i posłuchaj wykładu dotyczącego naturalnego wzmacniania odporności, na którym dr Kardasz dzieli się wiedzą dotyczącą tego jak zadbać o odporność : https://bit.ly/3aXxlVn

Skąd czerpać wiedzę ?

Nie jestem ekspertem, dlatego zbieram dla Was informacje, weryfikuję i polecam link, na którym można posłuchać osoby z większym doświadczeniem, wiedzą. Kim jest osoba na filmiku ? Biolog, pedagog i dziennikarz, współtwórca i szef Rady Naukowej Instytutu Profilaktyki Zdrowia. Ciężko znaleźć osobę z równie dużą wiedzą, więc myślę że warto posłuchać kogoś mądrego. Uspokoić nerwy, związane z tym co serwują codzienne media i plotki.

To nie była długa, mokra zima. Większość z Nas miało jakieś przeziębienia. Teraz jesteśmy przygotowani na koronaawirusa. Wzmocnienie naszego systemu odpornościowego rzadko było bardziej naglące, ale poza zjedzeniem większej ilości czosnku, wykupieniem papieru toaletowego w sklepach i nadzieją na najlepsze. Co jeszcze możemy zrobić? Tak aby nie obawiać się kwarantanny, jeśli do tego dojdzie i na to mamy rozwiązanie.

Żeby wiedzieć, jak dbać o swój układ odpornościowy, najpierw trzeba zrozumieć jaką bronią w walce z drobnoustrojami dysponujemy. Okazuje się, że to imponująca kolekcja.

Na zdjęciu są dłonie pod strumieniem wody, co pokazuje jak wzmocnić odporność poprzez higienę

Jakie bariery stawia Nasz organizm ?

Gdy wchodzisz w kontakt z zarazkiem, którego nigdy wcześniej nie spotkałeś, to Twój organizm posiada bariery, które próbują powstrzymać jego dostanie się do twojego ciała. Oprócz skóry mamy chociażby śluz. (smarki są naprawdę ważną barierą 🙂 Mikroby, które żyją w naszym ciele, wewnątrz i na zewnątrz. Niektóre z tych pomocnych robaczków wytwarzają antybakteryjne chemikalia i konkurują z patogenami o żywność i przestrzeń. Dlatego tak istotna jest odpowiednia pielęgnacja i higiena, o czym możecie przeczytać w artykule dotyczącym mycia rąk, tym bardziej że polecany alkohol, nie jest w tej walce Naszym sprzymierzeńcem.

Pod tymi wijącymi się bagnami śluzu i mikrobów nasze ciała są wyłożone komórkami nabłonkowymi, które, są naprawdę trudne do przebicia. Wytwarzają one produkty przeciwbakteryjne, w tym, najbardziej istotne dla koronawirusa, związki antywirusowe, które są dość skuteczne.

Jeśli patogen narusza systemy obronne, ma do czynienia z naszymi białymi krwinkami, lub komórkami odpornościowymi. (Czy tylko ja mam w głowie bajkę „Było sobie życie”, jak to piszę ? Odcinki, gdzie głównym tematem była odporność ) Jeden typ, zwany makrofagami, zamieszkuje całą naszą tkankę i ma arsenał gotowy do użycia, ale jest on mocno nieprecyzyjny. Wysyłają więc informację do mądrzejszych, adaptacyjnych białych krwinek zwanych limfocytami. To one pamiętają zarazki, więc jeśli te zarazki pojawią się ponownie po prostu sobie z nimi poradzą, prawdopodobnie nawet o tym nie wiedząc. To jest właśnie odporność.

Nasze systemy odpornościowe mogą mieć martwe punkty. Może to oznaczać, że nasza odpowiedź immunologiczna nie rozpoznaje pewnych błędów. Osobiście moja odporność niekoniecznie jest zbyt dobra w dostrzeganiu przeziębień. Ale zdrowy styl życia sprawi, że obrona będzie tak dobra, jak się da.

Na zdjęciu jest lekarz z suplementem, w rękawiczkach, co pokazuje jak farmaceuci i lekarze dbają o odporność

Co w Nas siedzi ?

Pojęcie „mikrobów” jest bardzo ogólne, tak naprawdę odnosi się do różnych form, o odmiennych rozmiarach i cechach. Bakterie, grzyby , pierwotniaki, wirusy, mikroskopijne zwierzęta i rośliny, one wszystkie wpływają na Naszą odporność. Ludzki organizm jest domem dla wszystkich tych stworzeń. Mikroskopijne rośliny także uważane są za mikroby, mimo że na ogół nie zamieszkują ludzkiego ciała.

Widząc, że nasze ciała zawierają więcej komórek należących do mikrobów niż ludzkich, zacznijmy od nich. Żyjemy w symbiotycznej relacji z naszymi bakteriami jelitowymi, posiadanie właściwych, z którymi ewoluowaliśmy, jest najlepsze dla naszego zdrowia.

Nasze mikroorganizmy nie tylko tworzą bariery ochronne, ale także programują nasz system odpornościowy. Zwierzęta hodowane bez mikrobów mają mniej rozwinięte odpowiedzi immunologiczne. Osoby starsze oraz osoby cierpiące na choroby zapalne, takie jak alergie, astma, reumatoidalne zapalenie stawów i cukrzyca, mają tendencję do występowania mniej zróżnicowanych mikrobów jelitowych.

Aby nakarmić swoją florę jelitową, zalecana jest zróżnicowana dieta z dużą ilością pokarmów o wysokiej zawartości błonnika. Bycie wegetarianinem nie jest warunkiem koniecznym dla zdrowia mikrobów, ale im więcej pokarmów roślinnych spożywasz, tym lepiej. jak to zrobić, zobacz w tym artykule, tym jak włączyć warzywa do diety i wzmocnić odporność.

Kiszonki, czyli swojska odpowiedź na słabą odporność

Kefir i kiszonki, takie jak kapusta kiszona i ogórki, należą do sfermentowanych przysmaków, które są obecnie modne dzięki naszej rosnącej wiedzy na temat mikrobów Ale dowody na przyjmowanie suplementów probiotycznych są mieszane. To nie jest pewne, że przeżyją podróż przez przewód pokarmowy, albo że będą żyć wystarczająco długo. Bardziej skuteczna jest zmiana diety. O tym możesz przeczytać już na tym profilu i w specjalnie przygotowanej broszurce.

Mikroby znajdujące się w skórze też są ważne, ale mniej o nich wiemy. Wysokie dawki promieniowania ultrafioletowego (zwykle pochodzącego od słońca) mogą wpływać na niego negatywnie, osłabiając wszelkie funkcje ochronne (jak również wyzwalając tłumienie immunologiczne w samej skórze). Mycie silnymi mydłami i stosowanie produktów antybakteryjnych nie jest przyjazne dla naszych mikrobiomów skórnych. Kombinacje perfum i środków nawilżających również mogą mieć efekt.

Czy zachoruję ?

Jeśli jesteś stosunkowo młody i zdrowy, prawdopodobnym scenariuszem, jeśli złapiesz infekcję jest to że będziesz przez jakiś czas chory i wyzdrowiejesz.

Z punktu widzenia zdrowia publicznego, kiedy w grę wchodzą paskudne wirusy, takie jak koronaawirus, priorytetem nie jest wzmocnienie systemu odpornościowego ludzi. Najważniejsza jest ochrona osób podatnych na zagrożenia. Starsi ludzie nie reagują tak dobrze na atak grypy. To ogólny problem spadku odporności wraz ze starzeniem się.

Kiedy się starzejemy funkcja bariery w jelitach nie działa tak dobrze, więc masz coś, co nazywa się syndromem nieszczelnego jelita. To sytuacja gdzie zarazki wkradają się do naszego organizmu, powodując łagodne infekcje. Powoduje to stan zapalny, podobnie jak naturalne nagromadzenie starych komórek, natomiast stan zapalny zaburza odpowiedź immunologiczną.

Jeśli chodzi o koronaawirus, jest on rozprzestrzeniony głównie przez przenoszenie kropel, z tego co wiemy, więc największą rzeczą jest higiena.Więc umyj ręce, kichnij lub kaszlnij do chusteczek. Nikt nie może całkowicie uniknąć choroby, nawet najlepsi immunolodzy.

Jedyne złe ćwiczenie to takie, które się nie odbyło.

Aby być sprawnym immunologicznie, musisz być sprawny fizycznie. Ćwiczenia fizyczne mobilizują białe krwinki poprzez zwiększenie przepływu krwi. Dzięki temu mogą wykonywać swoje zadania obserwacyjne oraz szukać i niszczyć cele w innych częściach ciała. Dorośli powinni być w jakiś sposób aktywni fizycznie każdego dnia. Wykonywać co najmniej 150 minut tygodniowo umiarkowaną aktywność aerobową (piesze wycieczki, ogrodnictwo, jazda na rowerze) lub 75 minut energicznej aktywności (bieganie, szybkie pływanie, zajęcia z aerobiku).

Dla osób starszych, które są bardziej podatne na infekcje, zaleca się wykonywanie wszelkich możliwych ćwiczeń. Wszystko jest lepsze niż nic. Dlatego dbając o odporność tak ważne, są systematyczne ćwiczenia, przez całe życie. W 2018 roku badanie przeprowadzone przez University of Birmingham i King’s College London wykazało, że 125 niepalących rowerzystów amatorów w wieku od 55 do 79 lat nadal ma układ odpornościowy młodych ludzi.

Sport zawodowy a odporność ?

Druga strona medalu to zawodowi sportowcy, którzy stają się bardzo podatni na infekcje. Ćwiczą do takiego stopnia, że ma to negatywny wpływ na układ odpornościowy. Ten problem prawdopodobnie nie dotknie większości z nas, chyba że, siedzisz tylko przed telewizorem i nagle spróbujesz przebiec maraton. To może wyprodukować hormony stresu i być dość szkodliwe dla twojego systemu odpornościowego.

Jednym z wielu szczęśliwych efektów ubocznych ćwiczeń jest to, że zmniejszają one stres. To właśnie on jest następny na naszej liście priorytetów w zakresie wzmacniania odporności. Hormony stresu, takie jak kortyzol, mogą zagrażać funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Kolejnym punktem, jest to że musisz zapomnieć o alkoholu („moja rada taka zalej pan robaka” – nie zadziała). Intensywne picie wyczerpuje również nasze komórki odpornościowe. Niektóre badania sugerują, że makrofagi pierwszej linii obrony nie są tak skuteczne u ludzi, którzy pili dużo alkoholu, co w znacznym stopniu wpływa na Naszą odporność. Pojawiły się sugestie, że wysokie spożycie alkoholu może prowadzić do redukcji limfocytów. Więc jeżeli coś dostanie się do środka organizmu, nie będziesz tak dobry w powstrzymywaniu i zwalczaniu tego.

Odporność i efekt domina.

Ćwiczenia i dobre jedzenie będą miały prawdopodobny efekt domina. Będziecie lepiej spać. To duży bonus, ponieważ zmęczone ciało jest bardziej podatne na infekcje, obniża to Naszą odporność.
Jeśli masz regularny rytm snuto masz naturalny rytm ciała. I wszystko jest w porządku. Jeśli zaburzysz równowagę, to masz duże problemy.

Nasilenie zakażenia w dużej mierze zależy od wielkości dawki, którą dostaniesz. To z kolei może zależeć od tego, jak zaraźliwy jest nosiciel, gdy kaszle w pobliżu. Jesteśmy stale narażeni na zarazki, a chorujemy tylko od kilku z nich.

Jak jeszcze możesz się chronić, napisz do Nas, porozmawiajmy. Z uwagi na zamknięte szkoły, uczelnie itp. jest możliwość aby przenieść Nasze rozmowy do świata wirtualnego. Wirtualnego koronowirusa jeszcze nie ma. Dużo zdrowia Wam życzę.

A jeśli chcesz więcej, to polecam mój drugi artykuł na ten temat.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *