Suplementacja w sporcie

Suplementacja w sporcie

Dzisiejszy artykuł porusza szeroki temat, jakim jest suplementacja w sporcie. Nie będę pisał o białku, kreatynie czy reduktorach tłuszczu. Zajmiemy się naturalną suplementacją oraz przybliżę ideę Listy Kolońskiej. Warto również zapoznać się z moim artykułem dotyczącym tego, jak wrócić do formy po przerwie spowodowanej np. ostatnim zamknięciem siłowni.

Zapraszam również 20 października na zoom, na temat :
Suplementacja u sportowców. Jeśli temat Cię interesuje, napisz lub wyślij sms, a odeślę link w wiadomości prywatnej

Bardzo popularnym trendem w przeciągu ostatnich lat stała się dbałość o doskonałą sylwetkę i sportowe ciało. Jak wiadomo, do osiągnięcia tych celów przyczynia się nie tylko aktywność fizyczna, ale także dobrze zbilansowana dieta. Prowadzenie aktywnego życia zawodowego nie zawsze pozwala na przygotowanie odpowiednio zbilansowanych posiłków, dlatego też coraz częściej osoby uprawiające sport sięgają po suplementy diety.

Jak wiadomo celem suplementów jest dostarczenie organizmowi w skoncentrowanej formie, niezbędnej energii, składników odżywczych i wielu innych substancji bioaktywnych. Dostarczanie odpowiedniej ilości energii i składników odżywczych zgodnie z aktualnymi zaleceniami determinuje prawidłowy rozwój każdego człowieka, tak aby organizm działał jak w zegarku. W przypadku osób uprawiających sport wzrasta zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe. Wynika to z utraty wody, elektrolitów i składników mineralnych a także z odnowy biologicznej.

Po co jest suplementacja w sporcie ?

Zaspokojenie podwyższonego zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze będzie wymagało kilkakrotnego zwiększenia spożycia produktów żywieniowych, w tym płynów. Potrawy przeznaczone do spożywania przez sportowców powinny mieć niską objętość i być lekkostrawne. Dlatego suplementy stają się optymalnym rozwiązaniem.

Ich użycie jest coraz powszechniejsze w świecie sportu i wśród sportowców amatorów. Ich spożywanie ma na celu dostarczenie w formie skoncentrowanej substancji odżywczych, które w rezultacie zapobiegają ich niedoborom w codziennej diecie. W sposób odpowiedni i nieszkodliwy, zwiększają wchłanianie substancji odżywczych.

Dodatkowo, produkty te są również źródłem wielu substancji o charakterze bioaktywnym, biodostępnym. Stosowanie suplementów w sporcie ma przede wszystkim na celu przyspieszenie regeneracji i zwiększenie wydolności organizmu. Dopuszczalne suplementy stosowane w sporcie można podzielić na takie, które:

  • zwiększają masę mięśniową,
  • przyspieszają spalanie tłuszczu,
  • zwiększają odporność organizmu
  • regenerują stawy
  • poprawiają sprawność umysłową.

Wszystkie osoby uprawiające sport powinny mieć na względzie, że dobrze zbilansowana dieta jest jednym z elementów, które decydują o możliwości uzyskania satysfakcjonujących wyników. Z drugiej strony, potrzeby żywieniowe poszczególnych sportowców różnią się w zależności od czasu trwania i intensywności treningu oraz charakteru uprawianego sportu. Nie ma jednej diety rekomendowanej dla wszystkich. Zawsze należy brać pod uwagę indywidualne potrzeby wynikające z planu treningowego i startowego. W przeciwieństwie do sportowców wyczynowych, sportowcy amatorzy nie posiadają odpowiedniej wiedzy na temat stosowania tych preparatów i bardzo często stosują je w sposób nieprzemyślany. Dlatego warto posiłkować się opinią ekspertów. Takich, jak przedstawiciele, tworzący Listę Kolońską.

Sprawdź czy suplement jest na Liście Kolońskiej ?

Lista Kolońska oferuje sportowcom i osobom z ich otoczenia pomoc i porady w zakresie stosowania suplementów diety. Lista zawiera wyłącznie produkty, które zostały poddane rygorystycznym testom na obecność określonych substancji dopingujących, minimalizując ryzyko naruszenia zasad antydopingowych.

Wielu sportowców różnych poziomów używa suplementów diety. Cologne List® nie ocenia ani zasadności, ani skutków stosowania suplementów diety. Cologne List® ma na celu zminimalizowanie ryzyka popełnienia nieumyślnego naruszenia zasad antydopingowych oraz zmniejszenie ryzyka dla zdrowia.

Suplementy odżywcze podlegają regulacjom jako żywność. Przepisy i normy kontroli jakości dotyczące suplementów żywieniowych są mniej rygorystyczne niż te dotyczące środków farmaceutycznych. W związku z tym istnieje zwiększone ryzyko zanieczyszczenia (zanieczyszczenia substancjami, które nie są wymienione na etykiecie) lub zafałszowania (celowe dodanie przeważnie substancji zabronionych.)

Lista Kolońska® minimalizuje ryzyko dopingu.

Pierwsze badanie przeprowadzone w 2004 r. wykazało, że około 15 procent suplementów diety nabytych w 13 różnych krajach zawierało sterydy anaboliczne (głównie hormony), które nie były zadeklarowane na etykiecie. W Niemczech, około 11 procent badanych suplementów diety zawierało zakazane sterydy anaboliczne. Stworzenie Listy Kolońskiej® doprowadziło między innymi do zasadniczej poprawy sytuacji. Produkty, które przechodzą dobrowolne testy laboratoryjne w ramach uznanych programów antydopingowych, takich jak Cologne List®, stanowią następnie znacznie mniejsze ryzyko skażenia zakazanymi substancjami.

Lista Kolońska® to inicjatywa z zakresu sportu, wymieniająca suplementy diety, które stwarzają minimalne ryzyko skażenia substancjami zabronionymi. Rynek suplementów rozwija się dynamicznie. Odnotowuje się, że suplementy mogą zostać przypadkowo zanieczyszczone w trakcie procesu produkcyjnego. Innym przepadkiem jest celowe wymieszanie przez producenta z substancjami zabronionymi. Na szczęście niewielka liczba produktów jest zanieczyszczona. Stanowią one poważne zagrożenie dla sportowców. Mogą nawet zdyskredytować całą branżę suplementów żywieniowych.

W związku z tym Lista Kolońska® zapewnia sportowcom i producentom niezależną platformę serwisową dostarczającą przejrzystych informacji w interesie obu stron.

Więcej na ten temat możecie znaleźć na oficjalnej stronie Listy Kolońskiej

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *